9 klasser på Skjervøy har konkurrert om å levere framtidens barneskole på Skjervøy.

Det var stor jubel da vinnerne fra 6B på Skjervøy barneskole ble kåret. - Dette var gøy, kommer det samstemt fra elevene.

Yes, vi vant! Da får vi pizza! Vinnerne fra 9.trinn på Skjervøy ungdomsskole har lagt ned mye arbeid i oppgaven og er fornøyd med at deres oppgaveløsning vant på ungdomsskolen.

Elevene fikk utlevert utfordringen i starten av november og var svært ivrige med å komme i gang med oppgaven. Det var mange spørsmål til de besøkende som besto av ordfører Ørjan Albrigtsen, kommunalsjef Svenn Torneus og maritim næringsutvikler Silja Karlsen som for tiden er prosjektleder for prosjektet i Skjervøy kommune, samt Heidi Johnsen som er prosjektleder/daglig leder og Eivind Reibo Jentoft som er tjenestedesigner, begge fra Plenum. Elevene har jobbet med framtidens barneskole i november.

Tatt i bruk Minecraft i utviklingen av skolen

Skjervøy kommune ønsker å skape best mulig oppvekst for de unge på Skjervøy. For å nå dette målet er blant annet arbeid med digitale verktøy, medvirkning, utforskning og tverrfaglige tema viktige. Skjervøyskolen har derfor tatt i bruk Minecraft i undervisningen, og dette er den første reelle problemstillingen elevene skal jobbe med i denne forbindelsen.

-Vi ønsker å involvere de unge mer i utviklingen av kommunen og gjennom dette arbeidet har elevene fått lære mer om demokratiske medvirkningsprosesser, hva planarbeid handler om, og vi har fått vite mer om hvilke tanker elevene ser for seg for lokalsamfunnet i framtida, forteller Silja Karlsen som er prosjektleder for framtidens skole i Skjervøy kommune. Mange av elevene er godt kjent med Minecraft som er et dataspill som foregår i en verden som er bygd opp av tredimensjonale klosser. De spiller dette spillet på fritiden. Spilleren kan med disse klossene skape bygninger, byer, landskap og annet.

Lærer Frode Langstrand ved Skjervøy barneskole sier det har vært en kreativ konkurranse i Minecraft som har vært voldsomt gøy og inspirerende å jobbe med. Elevene har fått utfolde seg med sine kreative evner innenfor juryens kriterier.

- Minecraft er en veldig fin måte for alle elevene å arbeide tverrfaglig med problemløsning, kritisk tenkning, kommunikasjon og samarbeid, sier barneskolelæreren. Vi i klasse 6B er utrolig glade, stolte og ydmyke av å vinne Minecraft-konkurransen i knallhard kamp med andre kreative klasser på barneskolen. Ser ikke bort fra at det kan finnes en og annen bygningsingeniør i klassen vår, avslutter Langstrand.

-Elevene har vært veldig flinke til å skape framtidens barneskole i Minecraft, sier ordfører Ørjan Albrigtsen, de har tenkt på hvordan skolen skal se ut inni og ute, uteområdet, veier og adkomster, lokale fortrinn, miljø og FNs bærekraftsmål. Vi i juryen har meldt tilbake at vi har

blitt inspirerte av de kreative og engasjerte elevene. Juryen har fulgt med hvordan elevene har jobbet og vi er veldig fornøyde med både prosessen og resultatet. Vi er så imponerte og stolte, avslutter Albrigtsen.

Jury har bestått av følgende

  • Ørjan Albrigtsen, Juryens leder, Ordfører i Skjervøy kommune
  • Silja Karlsen, Maritim næringsutvikler og prosjektleder i Skjervøy kommune
  • Eivind Reibo, Tjenestedesigner i Plenum
  • Mihailo Videnovic, Lærling i Plenum
  • Heidi Johnsen, Prosjektleder i Plenum
  • Kirsti Karlsdatter, Inspektør på Skjervøy barneskole
  • Knut Vidar Isaksen, Vedlikeholdsleder i Skjervøy kommune
  • Tord Kvien, Arkitekt i NIELSTORP+ Arkitekter
  • Andre Krause, Arkitekt i Andre Krause arkitektur
  • Svenn Martinsen Torneus, Kommunalsjef for oppvekst og kultur

Vurderingskriterier

Juryen har lagt vekt på en helhetsvurdering av oppgaven og vurdert oppgaven ut fra følgende kriterier:

1. Hvordan skolen ser ut på utsiden?

Hvor fint er bygget? Se også skolen i sammenheng med svømmehallen og gymsalen. Hvordan er bygningene plassert? Hvilke farger og materialer er det? Er det noe spesielt som gjør skolen deres unik?

2. Hvordan ser skolen ut inni?

Hvilke rom har skolen? Kan rommene brukes til flere ting? Er det lett å finne fram og gå rundt på skolen?

3. Uteområdet, veier og adkomst

Hvordan ser uteområdet ut og hva finnes her? Hvordan er uteområdet tilpasset sommer og vinteraktiviteter? Hvordan er det for gående å komme til skolen? Hvordan er det for kjørende å komme seg til skolen?

4. Natur, kultur og historie

Hvordan er naturen, havet og dyrelivet inkludert i skolen? Viser skolen noe om historien og kulturen på Skjervøyskolen?

5. Miljøvennlig

Hvordan kan skolen spare penger på strøm? Er det gjenbrukt noen materialer fra den andre skolen eller andre bygg i området? Kan skolen brukes av andre folk, for eksempel turister eller fritidsaktiviteter?

6. FNs bærekraftsmål

Elevene kan vise hvordan framtidens skole på Skjervøy passer inn i FNs bærekraftsmål.