Bærekraftige løsninger har aldri vært viktigere og involvering av ulike brukere spiller en avgjørende rolle i utviklingen av den nye barneskolen på Skjervøy.
Med energi og kreativitet har skoleelever, ansatte, foreldre, innbyggere, næringsliv, politikere og mange flere fått mulighet til å være på å skape en skole som ikke bare tjener skolen, men samfunnet og miljøet også. Sammen med Plenum har kommunen vært på befaring på skolen, arrangert workshoper, intervju, Minecraft-konkurranse og lyttet til stemmer. Over 300 mennesker har medvirket til prosessen så langt.
![Foto deltakere workshop](https://img0.custompublish.com/getfile.php/5268824.150.z7uksmsuztuulk/De+ansatte+p%C3%A5+Skjerv%C3%B8y+barneskole+har+mange+ideer+Foto-+Plenum.jpg)
Det er i arbeidet utforsket flere ideer i forhold til:
- innvendige funksjonelle behov på dag- og kveldstid
- visuell form og helhet i sammenheng med Skjervøys karakter
- materialbruk innvendig og utvendig
- hvordan skolen best mulig kan tilpasses i landskapet
- utebruk og uteområder
- trafikksikker skolevei
![Illustrasjon Skoleelevene har skapt uteområdet i Minecraft](https://img0.custompublish.com/getfile.php/5268836.150.s7uu7kmpnbnwjw/Skoleelevene+har+skapt+uteomr%C3%A5et+i+Minecraft.jpg)
![Foto av at de ansatte på skolen forklarer hvordan de ønsker at uteområdet skal være](https://img0.custompublish.com/getfile.php/5268835.150.muksbjiliwqpnn/De+ansatte+p%C3%A5+skolen+forklarer+hvordan+de+%C3%B8nsker+at+uteomr%C3%A5det+skal+v%C3%A6re+foto+Plenum.jpg)
Ulike ideer til fremtidens skole på Skjervøy er testet ut og det er kommet verdifulle tilbakemeldinger.
Nå skal det bestemmes hvilket idekonsept som er ønskelig å ta med videre og deretter teste dette igjen.