Skjervøy barneskole er gammel og tilfredsstiller ikke dagens behov og krav på flere områder. Politikerne i Skjervøy initierte derfor en innovativ anskaffelsesprosess for å legge tilrette for at framtidens skole med uteområde blir både bedre, mer helhetlig og hensiktsmessig enn dagens løsning.
Det ble søkt om bistand til å gjennomføre en designdrevet innovasjonsprosess for å legge best mulig tilrette for framtidens barneskole på Skjervøy.
Leverandørutviklingsprogrammet (LUP) har bistått kommunen med veiledning gjennom den innovative anskaffelsen.
Samarbeidet med LUP har vært avgjørende for at vi som kommune har gjennomført dette som en innovativ anskaffelse, sier kommunens prosjektleder Silja Karlsen.
I 2019 ble det gjennomført et forprosjekt med tittelen «Renovering av Skjervøy barneskole». Forprosjektet har imidlertid ikke i tilstrekkelig grad tatt hensyn til utviklingen innen undervisningssektoren og nye undervisningsformer. Derfor er det nødvendig å gjennomføre en prosess som vurderer hvordan skolen kan tilpasses moderne undervisningsmetoder.
Videre var det behov for å vurdere samlokalisering av en ny barneskole med svømmehallen. Svømmehallen, som er etablert i ungdomsskolebygget, må også renoveres. Flerbruk av skolebygget er en annen faktor som burde undersøkes nærmere.
Kommunen ønsket blant annet å avklare disse punktene:
- Renovere dagens skole
- Rive dagens skole og bygge ny skole
- Samlokalisere barneskolen med svømmehallen
Involvert over 350 personer
Skoleelever, ansatte på skolen, innbyggere, næringslivet, frivillige lag og foreninger, kommuneadministrasjonen og politikere har vært involvert i prosessen gjennom befaringer på den gamle skolen og nye skoler, workshoper, intervju, møter og ikke minst har eleven fått skape framtidens skole i Minecraft. Det er også brukt sekundærdata fra skoleforskning og det er laget en tidlige versjonen av skolen i AR (Augmented Reality). I tillegg har det blitt arrangert kurs for næringslivet og kommuneadministrasjonen i designdrevet innovasjon og generativ kunstig intelligens
Over 350 personer fra baby til pensjonist har blitt involvert i de ulike fasene i prosjektet: Innsikt, ide og konsept og test.
Samarbeidet med Plenum har vært avgjørende for at kommunen fikk gjennomført en god prosess. Vi har kartlagt behov og fått mange spennende ideer som vi tror de involverte kan kjenne seg igjen i. Eller som en lærer sa – vi føler virkelig vi er blitt hørt i denne prosessen, forteller kommunens prosjektleder Silja Karlsen.
Bygge ny barneskole og renovere svømmehall
Politikerne i Skjervøy har bestemt at barneskolen ikke skal renoveres, men at det skal bygges en ny skole. Det er et viktig veivalg for den videre prosessen. I den neste fasen skal konseptet utvikles og bearbeides ytterligere.
Dette er en viktig beslutning for en bærekraftig utvikling av Skjervøysamfunnet. I tillegg blir nok dette den største investeringen til Skjervøy kommune på flere tiår, forteller ordfører Ørjan Albrigtsen i Skjervøy kommune.
Kommunestyrets vedtak om å bygge ny barneskole er svært gledelig. Det er ikke ofte det applauderes etter behandling av saker i kommunestyret, men det ble det gjort etter dette vedtaket, sier kommunens prosjektleder Silja Karlsen.
Ved en veldig stram tidsplan kan en ny barneskole være på plass i august 2027.
Nå kan vi planlegge mer detaljert for den videre prosessen. I neste fase skal konseptet videreutvikles og bearbeides, og det skal tas beslutninger på detaljnivå før vi skal inn i en utførelsesfase, avslutter kommunalsjef for oppvekst og kultur Svenn Martinsen Torneus i Skjervøy kommune