Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
error_outline
21. august kl. 14:50

Ny hjemmeside

Velkommen til vår nye hjemmeside! Vi ønsker din tilbakemelding, enten det gjelder feil på siden, feil informasjon eller andre tilbakemeldinger.

Les mer... clear

Driveplikt på landbrukseiendom - søknad om fritak

  • Generelt om tjenesten

    Beskrivelse

    Er du eier av en eiendom med jordbruksareal, har du plikt til å sørge for at jorda drives i hele eiertiden. Driveplikten kan oppfylles ved at du selv driver arealet eller leier bort arealet som tilleggsjord til en annen landbrukseiendom for minimum ti år om gangen. Er du ny eier, må du innen ett år ta stilling til om du ønsker å drive arealet selv eller leie det bort. For å få fritak for driveplikten, må du sende søknad til kommunen. Kommunen kan gi fritak for en viss tid eller varig. Det kan også stilles vilkår for fritaket.

    Målgruppe

    Eiere av jordbruksareal (som omfatter fulldyrket jord, overflatedyrket jord og innmarksbeite).

    Kriterier/vilkår

    Kommunen vil legge vekt på:

    • Hvor viktig det er å holde jordbruksarealet i hevd
    • Arealets størrelse og avkastningsevne
    • Om det er bruk for jordbruksarealet som tilleggsjord i det området der eiendommen ligger
    • Søkerens livssituasjon

    Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

    aaa
  • Lover og forskrifter

    Se jordlova §§ 8 og 8a

    Lover

    Forvaltningsloven
    Jordlova

    Retningslinjer

    Driveplikten etter jordloven (rundskriv)

    ___
  • Skjema

    Vedlegg

    Kart over eiendommen

    Søknadsfrist

    Innen ett år fra overtakelsesdato.

    Søknaden sendes til

    Skjervøy kommune teknisk etat

    postboks 145 G

    9189 Skjervøy

  • Saksbehandling

    Saksbehandling

    Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

    Saksbehandlingstid

    Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

    Klagemulighet

    Både du som søker og andre med rettslig klageinteresse kan klage hvis du eller dere er misfornøyd med vedtaket. Fristen er tre uker fra vedtaket er mottatt. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge.

  • Kontaktinformasjon

    Kontaktavdeling

    Avdeling:Teknisk etat
    Telefon:77 77 55 20
    Epost:post@skjervoy.kommune.no
    Postadresse:Postboks 145 9189 SKJERVØY
    Besøksadresse:Skoleveien 6 9180 SKJERVØY
  • Andre opplysninger
    Oppdatert:
    2018-10-08 13:21